سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 2715502

  بازدید امروز : 77

  بازدید دیروز : 96

وبلاگ موسسه رستگان www.mrastegan.ir

 
دلت را با اندرز زنده ساز [امام علی علیه السلام ـ در نامه اش به پسرش امام حسن علیه السلام ـ]
 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/11/6::: ساعت 1:21 عصر

عبادت به جز خدمت خلق نیست، درست است یا خیر؟
از این که با ما در ارتباط هستید از شما متشکریم. امیدواریم پاسخ گوی شایسته ای برای شما باشیم.

«هدف»
هدف از خلقت جن و انس عبادت و بندگی است:« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون؛من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)»(ذاریات/56).
از آن جا که دین مبین اسلام جامع است، عبادات او نیز از جامعیت بر خوردار است و دنیا و آخرت را مورد اهتمام قرار داده، به فرد و اجتماع توجه دارد، آرامش و شادی را در دل پدید می آورد.
به طور نمونه همین نماز می تواند به صورت فردی یا جمعی انجام شود،که توصیه شده و شایسته تر است، به جماعت اقامه شود.

«خدمت»
بارزترین جنبه ی اجتماعی عبادت، خدمت به مردم و برآوردن نیازهای آنان است. البته این خدمت فقط در رفع مشکلات مادی خلاصه نمی شود. این توجه به خلق و رفع هم و غم آنها بقدری انسان ساز و نشان از انسانیت دارد که خداوند پیامبرش را به آن می ستاید:« به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است»(توبه/128).
روایات بسیاری به اهمیت و جایگاه رفیع خدمت به خلق بیان شده است:
پیامبر اکرم – صل الله علیه و آله وسلم- فرمودند: «کسی که هر روز به امور مسلمانان همّت نگمارد، مسلمان نیست.»( اصول الکافی/ج 3/ ص 238)
از حضرتش درباره محبوب ترینِ بندگان نزد خداوند، سؤال شد، فرمودند:«محبوب ترین بندگان نزد خداوند، آن کسی است که سودش بیشتر به مردم برسد».( همان/ ص 239).

  ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: یکشنبه 89/11/3::: ساعت 1:21 عصر

من به گفته دوستان یک آدم زیبا روی هستم. به طوری که من را تشبیه به مسلم بن عقیل سریال مختار می کنند. دوستان بسیاری در خوابگاه و دانشگاه(تهران) ابراز علاقه می کنند. من نمونه شخصی هستم که در دعای کمیل می گوید چه بسیار ثنای جمیل که شایسته آن نبودم و آن را در میان مردم پراکنده ساختی. به همین دلایل کم کم دارم مغرور می شوم و آلوده به گناه چند تا راه حل بدین؟
زیبایی یکی از نعمت های الهی است که می تواند زمینه الطاف الهی را به سوی انسان فراهم نماید لذا اگر کسی از این نعمت بهره ای برده باید شکر این نعمت را به جا آورده و آن را در مسیر کمال و رضایت الهی قرار دهد .
حضرت صادق از پدرانش علیهم السّلام از پیغمبر اکرم صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم روایت کرده اند که آن حضرت فرموده: خداوند بزرگ لازم میکند بهشت را بر آن جوانى که در آئینه زیاد نگاه کند، و در هر مرتبه حمد الهى را براى نعمت جوانى بجاى آورد.( ثواب الاعمال-ترجمه غفارى، ص: 63)

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/25::: ساعت 1:26 عصر

آیا واقعا انسان بی حجاب و بدحجاب جهنمی است؟
گناهان متفاوت است بنابر روایات، بعضى از آن‏ها مانند شرک و کفر و نفاق موجب رفتن به جهنم و خلود در آن است و این در صورتى است که صاحب آن بدون توبه واقعى بمیرد. بعضى دیگر از گناهان براى مدت مشخصى موجب عذاب مى‏باشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خداى متعال مورد بخشش واقع مى‏شود.
براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم‏ (صلى الله علیه وآله) و اهل بیت (‏علیهم السلام) باشد، ولى در اینجا خود را از آلودگى‏ها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اولیه جهنم خواهد افتاد. با این عذاب‏ها، تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد. (بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، ح2)
براساس روایتى از امام صادق‏ (علیه السلام)، انسان‏ها در قیامت سه دسته‏اند:

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 89/10/13::: ساعت 12:3 عصر

اگه کسی به چیزی یا حالتی که برای او مضر است عادت کرده باشد چه کار بکند که اون عادت را ترک کند؟
دانشجوی گرامی؛ تصمیمات هنگامی با شکست روبرو می¬شوند که آمادگی و اقدام مناسب صورت نگرفته باشد. چنانچه با درک درستی از چگونگی آمادگی، اقدام و حفظ یک رفتار تازه به سوی هدف نزدیک شوید احتمال موفّقیت¬تان بسیار است.
همانطور که شما نیز می¬دانید یکی از بزرگ¬ترین مشکل¬ها، تغییر عادت¬ها است؛ زیرا هر فردی اساساً یک مقاومت ذاتی و طبیعی در برابر تغییرات دارد. در واقع بیشتر مردم برای آن که رفتارهایشان را تغییر ندهند دیگران را به خاطر موارد نامطلوبی که برایشان چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی پیش می¬آیند، مقصر می¬دانند، در حالی که شما برخلاف چنین افرادی مسئولیت¬ها را از خود نفی نکرده و با این روحیه خود اولین گام را در تغییر برداشته¬اید.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/10/4::: ساعت 11:57 صبح

پسری هستم 19 ساله که مشکل اصلی بنده مسائل جنسی است. مشکل من این است که هرکاری که میکنم نمیتونم جلوی خودمو از نگاه نکردن به عکسها وفیلمهای مستهجن نگه دارم. البته من سعی کردم تا حالا آدم خیلی مذهبی باشم بطوریکه تونستم به یاری خدا کلا ترانه های غنا رو از زندگیم حذف کنم وخداروشکر تابه حال موفق بودم. یا اینکه تا حد زیادی میتونم از نگاه کردن به نامحرم در خیابان و... خودمو نگه دارم. ولی وقتی وارد اینترنت میشم کلا قضیه فرق میکنه. واقعا به حال خودم تاسف میخورم که آیا من همون آدمم؟ همون آدمی که تا یکی دوسال پیش دنبال کارهایی بودم که شاید یه بار بتونم امام زمانمو ببینم! . یا من همون که سعی میکردم نماز شبم ترک نشه و ... .ولی حالا... ؟
از این که با جوان اهل امامت و ولایت در ارتباط هستیم خدا را سپاسگزاریم و امیدورایم پاسخ گوی خوبی برای شما باشیم.
خشم و شهوت مرد را احول کند--- ز استقامت روح را مبدل کند
چون غرض آمد هنر پوشیده شد--- صد حجاب از دل به سوى دیده شد
مسائل جنسی را اگر کنترل و درست هدایت نکنیم، تمام قوای انسانی را فرمان روایی می کند. نیروی جسمانی و مغز و اعصاب را به سرعت رو به تضعیف می برد، ذهن را مسموم، اندیشه را مغشوش و قدرت تصمیم گیری و اراده را تباه می کند. در یک کلمه انسان را از انسانیت ساقط می کند.

ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: سه شنبه 89/8/11::: ساعت 1:55 عصر

از دید اخلاق اسلامی در مقابل فحاشی دیگران وظیفه ما چیست؟ اگر کسی به ما فحش زشت بگوید، آیا می توان او را کتک زد؟ در کل ما چه موقع حق داریم شخص دیگری را بزنیم؟
فحش دادن و دشنام عملی زشت و گناه مسلم است و هرگز درخوراهل ایمان و انسان های خدا جو و با وقار و مودب به ادب اسلامی نمی باشد. مقابله به مثل در امثال این مورد که گناه و زشتی آن مسلم است، نیز شایسته مومن نیست، بهترین برخورد با آدم فحاش بی توجهی کریمانه به او است. قرآن کریم در صفات مومن می فرماید: «و اذا مرو باللغو مرو کراما؛ هنگامی که با لغو برخورد می کنند، کریمانه از آن عبور می کنند».

توضیح بیشتر درباره فحش: ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: سه شنبه 89/8/4::: ساعت 1:9 عصر

آیا باید اخلاقا به متکدیان کمک کرد؟
کمک و دست گیری فقرای واقعی یک ارزش دینی است ولی کمک به گدایان حرفه ای و ماهر باعث ترویج تکدی گری خواهد شد. نحوه کمک به فقرا وپرهیز از دستگیری واعانت از تکدی گری ورواج آن ،به تشخیص خود ما وابسته است. اگر کسی را واقعاً فقیر وناچیز تشخیص دادیم مانند افراد پیر از کارافتاده وندار،کمک کردن به آنها اطاعت از تعالیم دینی ومطلوب است،واما اگر فردی خودش را به فقیری بزند وتکدی گری را برای خود یک حرفه بداند ،طبعاً نباید کمک شوند.
ما با مراجعه به دستورات وسنت ائمه علیهم السلام این مفاهیم را دریافت می کنیم.برای نمونه به چند مورد اشاره می کنیم.
الف: دستگیری ازفقرا:
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: چهارشنبه 89/7/28::: ساعت 10:49 صبح

چگونه از مصائب و سختی ها ی زندگی گذر کرد؟
یکی از راههای گذر از مصیبت، علم و آگاهی از فلسفه ی مصایب است. بلاها و مصیبتها و سختیها و بیماریها، کفّاره ی گناه برای مومنان، تنبیه یا مجازات برای ظالمین و فاسقین، ارتقاء مقام برای معصومین و گاه نیز برای ظهور کمالات موجود می باشد و همه ی اینها در زیر چتر مفهوم عامّ امتحان جای می گیرند؛ چون امتحان یعنی ساز و کاری که موجب می شود استعدادها و کمالات یک موجود شکوفا و بالفعل گردد یا آن کمال موجود نمودار شود.
البته برای امتحان معنای محدودتری نیز وجود دارد که تنها شامل شکوفا کردن بالقوّه ها می شود؛ لذا امتحان به این معنا شامل حال انسانهای کامل نمی باشد؛ چون آن بزرگواران استعداد شکوفا نشده ای ندارند تا بالفعل گردد.
ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: دوشنبه 89/7/19::: ساعت 10:1 صبح

 لطفا عوامل و آثار و عواقب فردی و اجتماعی بغض و کینه را برای اینجانب بیان نمایید؟
به طور کلی زندگی، اخلاق و معنویت عرصه روابط انسان با خود، خداوند، جامه و طبیعت است. دراین میان عرصه روابط اجتماعی، نقش بسیار تعیین کننده ای در ساخت و ساز شخصیت انسان دارد. شخصیت اخلاقی و صفات باطنی انسان بیشتر در عرصه رابطه با یدگر انسان ها شکل می گیرد و حتی این روابط در تنظیم رابطه با خداوند و خود نیز تأثیر می گذارد. مردم بندگان خدای واحدی هستند و محبت و روابط صمیمانه با مخلوقات الهی جدای از رابطه محبت آمیز با خداوند نیست. همه مردمان اعضای یک خانواده اند و پیکر واحدی را تشکیل می دهند که اگر عضوی از این پیکر دچار آسیب شود، سایر اعضاء از آن آسیب در امان نمی مانند. به قول شیخ اجل سعدی:
بنی آدم اعضاء یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهراند

چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی ادامه مطلب...

 
تهیه کننده: سید مصطفی علم خواه ::: شنبه 89/7/3::: ساعت 11:54 صبح

می خواهم به زیارت مشهد مقدس بروم لطف کنید درباره آداب زیارت معصومین ع راهنمایی کنید؟

دوست گرامی. مهمترین شرط زیارت امام معصوم ع معرفت است. در این زمینه وقتى که امام صادق در باره زیارت همراه با معرفت امام رضا (علیه‏السلام) سخن مى‏گفت، فردى از امام درباره «عارفا بحقه» پرسید، امام در پاسخ فرمود:
«یعلم انّه امام مفترض الطّاعة، غریب شهید، من زاره عارفا بحقّه اعطاه اللَّه عزّ و جلّ اجر سبعین شهیدا ممّن استشهد بین یدى رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و اله على حقیقة؛ ( لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 556) بداند او امامی است که اطاعتش از طرف خدا واجب است، او دور از وطن و شهید است. هرکس با او را زیارت کند در حالى که عارف به حق وى باشد، خداوند اجر هفتاد شهید به او عنایت کند، شهیدى که به واقع در کنار رسول الله (صلى‏الله‏علیه ‏وآله) به شهادت رسیده است.»
ادامه مطلب...

 
<      1   2   3   4   5   >>   >
 
 
 

جستجوی واژه ها

 

حضور و غیاب

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

بندگی[49] . خودسازی[46] . زندگی[44] . اخلاق[42] . عرفان[39] . سوال و پاسخ کوتاه[32] . سیاست[29] . نماز[27] . توحید[23] . خودشناسی[21] . اخلاق جنسی[18] . عشق[17] . گناه[16] . ایمان[15] . سوال و پاسخ کوتاه[13] . غفلت[12] . عبادت[11] . دعا[11] . اعتقاد[9] . توبه[8] . شناخت[8] . شیطان[7] . غیبت[7] . علم[7] . دنیا[7] . تربیت[7] . ازدواج[6] . احکام[6] . مذهب[6] . مرگ[6] . سیر و سلوک[6] . ولایت[6] . وظیفه[5] . معنویت[5] . ریا[5] . اجابت دعا[5] . خانواده[5] . توکل[5] . حجاب[5] . جامعه[4] . اخلاص[4] . امام زمان[4] . سلوک[4] . صبر[4] . عاشورا و عزاداری[4] . مراقبه[4] . عقل[4] . نماز شب[4] . نگاه[3] . والدین[3] . نهی از منکر[3] . غزلیات حافظ[3] . عادت[3] . عاشورا[3] . شوخی[3] . شرک[3] . ریاضت[3] . زیارت[3] . دین[3] . رمضان[3] . امید[3] . تبلیغ[3] . تصوف[3] . بصیرت[3] . انقلاب[3] . تفکر[3] . خدا[3] . حوزه و دانشگاه[3] . دروغ[3] . حیا[2] . حب دنیا[2] . حج[2] . خواب[2] . خداشناسی[2] . ارشاد[2] . تقوا[2] . حقوق[2] . چله نشینی[2] . توحیدی[2] . اهل بیت[2] . انتقاد[2] . انسان[2] . پرورش روح[2] . ترس[2] . اخلاق اجتماعی[2] . آخرت[2] . آرامش[2] . رزق و روزی[2] . دینداری[2] . ذکر[2] . رابطه با خدا[2] . زهد[2] . سعادت[2] . شخصیت[2] . شهادت[2] . شهوت[2] . سیر و سلوک[2] . شادی[2] . طلسم[2] . غضب[2] . فحش[2] . فکر[2] . فکر گناه[2] . قرب[2] . عمل[2] . عمل صالح[2] . عزاداری[2] . عزت[2] . گریه[2] . گذشت[2] . گناه و توبه[2] . معاشرت[2] . قلب[2] . کربلا[2] . کمال[2] . گوناگون[2] . هدف[2] . نماز صبح[2] . نفس[2] . مهدویت[2] . مهمانی . موسیقی . موفقیت . مومن . ناامیدی . نامحرم . نبوت . نسبیت . نفاق . نفرت . نفس اماره . نقش زنان . معیشت . مهار نفس . نماز قضا . نماینده،مجلس . همت و اراده . همسر . هنر . هو . هوس . واجب . نوحیدی . نیت . نماز جمعه . وحدت وجود . ورزش . ولایت فقیه . ولایت مداری . یاد خدا . کرامت، شفای بیماران . کربلا، عاشورا . لباس . لذت نماز . لعن . لواط . ماه رجب . مجادله . مجذوب، سالک . محاسبه . محبت . محبوبیت . محیط آلوده . مدپرستی، مدگرایی . کمال-خودشناسی-خودسازی . کینه . کم خوری . قلب سلیم . قهر . قیصر امین پور . کرامت . معرفت . معرفت خدا . معروف،منکر . معصومین . مسافرت . مسلمان واقعی . مصاحبه . گناهان صغیره . گرایش به بدی . گره در کار . عرفان کاذب . عریضه . عشق الهی . عشق مجازی . عصبانی . غذا خوردن . غرور . علم و عمل . عمر . عمره . قرب به خدا . قساوت . قضاوت . قطب . فنای فی الله . فیلم . قبر . قبولی عمل . قدرت . فطرت . فقر . غلفت . غم و غصه . طول عمر . ظرفیت . عاقبت به خیری . عبودیت . عجب و خودپسندی . شیعه . شیعه، شهادت طلبی . صحت عمل . صراط . صفات . صوفیه . طلبگی . طلبه . شادی و نشاط . شانس . سیره ائمه . سیاسی . سید حیدر آملی . سوال و پاسخ کوتاه 21 . شهید،شهادت . شناخت امامان . شخصیت ها . شرک . شکر . شلوار لی . سکس . سکولاریسم . سلامت . سلوک، عرفان، شیعه . سوء عاقبت . زیبایی . سالمندان . سالک، مجذوب . سختی ها . زبان . زنا . رابطه با دختران . رجبعلی خیاط . رحمت . رحمت خدا . دین داری . دین، وحی . خودسازی-رشد- . خودسازی-سیر و سلوک- . رضایت . رضایت خدا . رفاقت . روابط نامشروع . روزه . روشنفکر . آرزو . آرزوی مرگ . آزادی معنوی . ابتلا . آداب سلوک . احترام والدین . احضار ارواح . اخلاق اجماعی . اراده . اراده، گناه . ارامش . انتخاب، مجلس . امامان . امتحان . اعتماد به نفس . اعتکاف . اقتصاد . استجابت . استجابت دعا . استراتژی . اسلام . اسم ذات . اشک . اصولگرایی . تجلی . تجمل گرایی . تصوف و درویشی . تعادل . تغذیه . تفکر . پسر و دختر . پوشش . بصیرت- . بهشت، برزخ . بی نماز . بینش سیاسی . پائولوکوئیلو . پاکی قلب . پرخوابی . انسان، خوب و بد . انرژی . اهل بیت- . اولیای خدا . اینترنت . بخشش گناه . بخل .
 

مشترک شوید